نوآوری در صنعت بیمه: بهره‌گیری از فناوری اطلاعات برای رشد و توسعه

چکیده

صنعت بیمه نیز همانند تمام صنایع دیگر این الزام را پذیرفته است که باید کسب‌وکار خود را با دگرگونی‌های عمیق حوزه کسب‌وکار در سال‌های اخیر مطابقت داده و چشم‌اندازهای آتی این حوزه را نیز به دقت رصد نماید تا از پیشرفت‌های سریع دنیای جدید کسب‌وکار عقب نمانده و بتواند پاسخگوی نیاز بازار با توجه به شرایط جدید باشد. اگر در طول ده سال گذشته وضعیت رشد شرکت‌های بیمه داخل کشور بررسی گردد، به وضوح نمایان می‌شود که آن دسته از شرکت‌های بیمه‌ای که توانسته‌اند در رویکردهای کسب‌وکار و استراتژی‌های خود تحول ایجاد کنند و از فناوری اطلاعات به نحو شایسته‌ای استفاده نمایند، از رشد مناسبی برخوردار شده‌اند و در عین حال توانسته‌اند ریسک‌های پیش روی خود را با دقت بالاتری مدیریت کنند.

الکترونیکی شدن کسب‌وکار در صنعت بیمه ضرورتی است که اگر شرکت‌های بیمه از آن غافل نشوند و مزایای آن را برای کسب‌وکار خود به‌کار گیرند، در آینده نیز رشد خود را تضمین نموده و کمتر با ریسک‌های پیش‌بینی نشده مواجه خواهند شد. بیمه‌گری در دنیای جدید به روش‌های سنتی گذشته امکان‌پذیر نبوده و همانند سایر پدیده‌ها، الزاماً باید به صورت علمی و با تکیه بر دانش حاصل از داده‌های گذشته این صنعت انجام گردد. در این مقاله تلاش شده است که با در نظر گرفتن وضعیت جاری به‌کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، مسیر پیش‌روی صنعت بیمه در این رابطه به دقت ترسیم شده و تأثیرات استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در توسعه بازار نیز به تفصیل مورد بحث قرار گیرد.

واژگان کلیدی

سامانه جامع یکپارچه و جامع بیمه‌گری (Core insurance)کسب‌وکار هوشمند بیمه‌گری (Insurance BI)، مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، بیمه الکترونیک، مدل بانک بیمه (Banc-assurance)، بیمه سایبر (Cyber insurance)

مقدمه

در گذشته نه چندان دور استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور صرفاً محدود می‌شد به استفاده از دستگاه‌های کامپیوتر به‌عنوان جایگزین ماشین تایپ. اما پس از تأسیس شرکت‌های بیمه خصوصی در کشور، استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه نیز تحولات چشمگیری به خود دیده است و هم‌اکنون در اکثریت شرکت‌های بیمه در سطح کشور از نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه بیمه‌گری (Core insurance) استفاده می‌شود.

در نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه بیمه‌گری، تمام عملیات بیمه‌گری شامل صدور، خسارت، عملیات مالی و عملیات اتکایی در مورد تمام رشته‌های بیمه‌ای از طریق این نرم‌افزارها صورت می‌گیرد و به دلیل یکپارچه و متمرکز بودن بانک اطلاعاتی این‌گونه نرم‌افزارها از ورود اطلاعات تکراری در بخش‌های مختلف یک سازمان بیمه‌ای جلوگیری شده و اطلاعات ثبت شده در انواع عملیات بیمه‌گری در هر بخش از سازمان گردش پیدا کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما واقعیت آن است که علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات، صنعت بیمه همچنان با وضعیت آرمانی فاصله داشته و نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های صحیح، دقیق و هدفمند در این رابطه هستیم. در این نوشتار سعی شده است که مهم‌ترین اهدافی که فناوری اطلاعات می‌تواند در توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه به عهده بگیرد مورد توجه قرار گرفته و شیوه دستیابی به آنها و نیز تأثیرات مثبت هر یک از آنها در حد مجال این نوشتار توضیح داده شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

1 − 1 =