چالش‌های صنعت بیمه، دغدغه نیروی کار متخصص و آینده صنعت بیمه

چالش‌های صنعت بیمه، دغدغه نیروی کار متخصص و آینده صنعت بیمه

مصاحبه با سیاوش دخانچی، مدیر فروش و امور قراردادها درشرکت فناوران اطلاعات خبره در ویژه برنامه جهش (بیمه دات‌کام)، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)

درباره شرکت فناوران اطلاعات خبره و کسب‌وکار آن بگویید.

شرکت فناوران اطلاعات خبره از سال ۱۳۸۲ تأسیس شده و نخستین ارائه‌دهنده راهکارهای جامع و یکپارچه فناوری اطلاعات به صنعت بیمه است. امروز این افتخار را داریم که ۲۱ شرکت بیمه، یعنی حدود ۸۰ درصد شرکت‌های بیمه از راهکارهای ما استفاده می‌کنند و نزدیک به ۶۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه هم با محصولات نرم‌افزاری ما پردازش می‌شود. حدود ۱۱۵هزار نفر از متخصصین عزیز این صنعت از کاربران سامانه جامع و یکپارچه بیمه‌­گری بنیان و دیگر محصولات نرم­‌افزاری فناوران اطلاعات خبره استفاده می­‌کنند.

پس با این وجود بسیاری از مشتری‌های شما هم در نمایشگاه حضور داشتند.

بله. تعداد زیادی از شرکت‌های بیمه‌گر اصلی که در نمایشگاه حضور دارند، مشتریان ما هستند و معدودی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، شرکت‌هایی هستند که راهکارهای جانبی حوزه صنعت بیمه را ارائه می‌دهند، چرا که تمرکز ما روی هسته بیمه‌گری یا اصطلاحا «کُراینشورنس» است و در اصل همان سامانه جامعی است که سرویس‌های اصلی بیمه‌گری را ارائه می‌دهد. برای سامانه‌های جانبی، همکاران دیگر ما هم هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

مهم‌ترین چالش صنعت بیمه را چه می‌بینید و فناوران اطلاعات خبره چه چالش‌هایی دارد؟

بنده شاید در جایگاهی نباشم که برای کل صنعت چالش‌هایی مطرح کنم، ولی از منظر فن‌آورهای این صنعت که ما نیز به عنوان عضوی از این گروه تجربه‌های عینی داشتیم،‌ یکی از چالش‌های عمده می‌تواند این باشد که به نظر می‌رسد صنعت بیمه ایران با وجود قرابت‌های زیادی که با فناوری‌های مالی اطرافش مثل صنعت بانکداری یا بورس دارد، سرمایه‌گذاری کمتری در حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌دهد و کم‌تر بودن این میزان نسبت به وضعیت جهانی، یعنی عرفی که در سطح جهانی وجود دارد چشم‌گیرتر است و شاید به یک دهم عرف جهانی هم نرسد.

سیاوش دخانچی، مدیر فروش و امور قراردادها درشرکت فناوران اطلاعات خبره

در این مقطع زمانی که نیروی کار متخصص IT،‌ چه در سطح ایران و چه در کل صنایع مالی با چالش مواجه است و رقابت برای جذب این افراد شدیدتر شده است، یکی دیگر از چالش‌هایی که برای شرکتی مثل شرکت ما وجود دارد، همین موضوع است و با وجود اینکه تعدادمان هم کم نیست، بیش از ۴۰۰ نفر هستیم، همیشه در فشار کاری بالا کار می‌کنیم و یکی از دغدغه‌های اصلی ما، جذب نیروی کار متخصص است. در واقع اگر نتوانیم جذابیت‌های کافی را برای حفظ نیروی کار داشته باشیم، نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیازمندی‌های صنعت و یا نوآوری‌هایی باشیم که خودمان برای رسیدن به آن‌ها  هدف­گذاری کرده­ایم.

در عین حال، این موضوع نیز وجود دارد که حس می‌کنیم هم‌افزایی لازم که بین بازیگران این صنعت می‌تواند وجود داشته باشد، هنوز وجود ندارد. ما با شعار اصلی «با هم، برای توسعه زیست‌بوم» در این نمایشگاه شرکت کردیم که منظورمان اکوسیستم صنعت بیمه است و در درجه اول این هدف را داریم که بگوییم ما برای همکاری با دیگران آماده هستیم و تمام بخش‌های این زیست‌بوم را با راهکارهایی که می‌توانند بیاورند غنا ببخشند و ما هم اصلا به دنبال این موضوع نیستیم که برای رفتن به عرصه‌های دیگر حریص باشیم و سعی می‌کنیم تمرکز خود را روی هسته بیمه‌گری حفظ کنیم و خودمان را یک ارائه‌دهنده سکوی بیمه‌گری می‌دانیم و APIهایی را هم آماده کرده‌­ایم برای اینکه بقیه همکاران و حتی شرکت‌هایی که در عرصه‌های دیگر صنایع مالی هستند،‌ بتوانند با استفاده از آن‌ها راهکارهای ترکیبی را در این صنعت پیاده‌سازی کنند و با این کار دست به دست هم دهیم و با هم‌افزایی بتوانیم هر چه بیشتر به گسترش صنعت بیمه کمک کنیم و فرهنگ استفاده از محصولات بیمه‌­ای را عمیق‌تر و نهادینه‌تر کنیم و ضریب نفوذ بیمه افزایش پیدا کند. باور داریم با این کار می‌توانیم به طور غیرمستقیم به صنعت بیمه و صنایع همسایه مثل بانکداری و بورس خدمت‌رسانی کنیم و در نهایت همه برای توسعه اقتصاد در کشور تلاش کنیم.

آینده صنعت بیمه را چطور پیش‌بینی می‌کنید و به نظر شما فناوران اطلاعات خبره در چه نقطه‌ای خواهد بود؟

ما با تحولات اخیر و انتخابات نویدبخش نسبت به آینده خوش‌بین هستیم و فکر می‌کنیم با به‌کارگیری متخصصان خُبره به معنای واقعی، تدابیری اتخاذ می‌شود که بیمه هر چه بیشتر در زندگی مردم وارد و قابل اتکا شود و ما هم مثل کشورهای دیگر صنعت بیمه‌ای گسترده‌تر و قوی‌تر داشته باشیم.

ما در فناوران اطلاعات خبره نیز خود را بخش کوچکی از این پازل می‌دانیم و به عنوان یک شرکت باسابقه در ارائه راهکار، هم‌چنان قصد داریم در هسته بیمه‌گری متمرکز باشیم و دست همکاری و یاری را به سمت دیگر بازیگران این صنعت دراز می­کنیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

چهار × 3 =