داده‌های بلااستفاده در صنعت بیمه

داده‌های بلااستفاده در صنعت بیمه

مصاحبه با آقای قلاتی درباره حاکمیت داده در بیمه‌گری اتکایی

در نشستی با عنوان «حاکمیت داده و هوش مصنوعی در بیمه‌گری اتکایی» در سخنکده متن (ریسک‌نیوز) که روز ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ با حضور یوسف قلاتی، رئیس هیات مدیره فناوران خبره؛ فریبرز پلوئی مدیر عامل شرکت رزاندیشه هوشمند؛ میثم میرزازاده مشاور کسب‌وکار و تحول دیجیتال شرکت‌های بیمه و فریال فراکش مدیر اتکایی تهران ری برگزار شد، درباره حاکمیت داده در بیمه‌گری اتکایی و پنل اکوسیستم ریسک و حاکمیت داده در حوزه اتکایی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آقای قلاتی درباره داشتن یک پلتفرم اتکایی برای تسهیل فرآیندها و ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها، چه در بحث واگذاری ریسک از سمت بیمه‌گر واگذارنده به شرکت‌های اتکایی و چه استفاده از این داده‌ها، درباره اقداماتی که فناوران اطلاعات خبره تا امروز انجام داده توضیحاتی ایراد کردند.

طبق گفته‌های آقای قلاتی یکی از مباحثی که تا امروز در صنعت بیمه مغفول مانده است، سیلوهای عظیم داده بلااستفاده است و داده‌محور بودن و تلاش برای رسیدن به این عنوان را تا حد زیادی در حد شعار باقی گذاشته است و بدین ترتیب این موضوع نشان می‌­دهد که داده‌محور بودن در صنعت بیمه عملاً جدی گرفته نشده است. به گفته ایشان در حال حاضر در سنهاب داده‌های بسیار زیادی وجود دارد که میزان استفاده از آن صفر است.

داده‌های بلااستفاده در صنعت بیمه مصاحبه با آقای قلاتی درباره حاکمیت داده در بیمه‌گری اتکایی

فریبرز پلوئی معتقد است زمانی که نرم‌افزاری نوشته می‌شود در واقع متولد شده و دائم باید به آن رسیدگی شود و به بلوغ حداقلی برسد و سپس به مرحله بهره‌برداری برسد. پنج سال زمان صرف تولید نرم­افزار ثبت اطلاعات شرکت‌­های بیمه واگذارنده مستقیم شده و سیستم کانکت به عنوان فاز اول پلتفرم، مراحل طراحی و تولید را طی کرده و قرار است حدود یک ماه آینده نسخه اول آن راه‌اندازی شود. نحوه کار نرم‌افزار به این صورت است که قابلیتی در اختیار همکاران قرار می‌گیرد تا شرکت‌های واگذارنده مستقیم ارسال پیشنهاد یا ریسک خود را به صورت الکترونیکی و خودکار و از طریق کانکت انجام دهند و در سیستم اتکایی درج خودکار انجام دهند.

میرزازاده به این نکته اشاره کرد که استانداردسازی سطوح مختلف دارد و پایین‌ترین سطح آن سطح داده است که به عنوان زیرساخت سطوح بالاتر به حساب می‌آید و اگر قرار است API ردو‌بدل شود، داده و اطلاعاتی که در این API وجود دارد باید استاندارد باشد. وقتی قرار است گزارش آماری ساده داده شود، باید اطلاعات و داده‌های پایه و استاندارد وجود داشته باشد.

در حال حاضر بسیاری از مشکلات صنعت بیمه بسیار پیش‌پاافتاده‌تر از این موارد است و در اطلاعات پایه و اولیه جداول با مشکل مواجه هستیم. یکی از مسائلی که با چالش مواجه می‌شد و فکری برای آن نشده بود، بحث استانداردسازی دیتا و فرآیندهای داخلی بیمه‌گری بود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نوزده − شش =